About my Blog

But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful.

Sunday, September 12, 2010

al-kisah rama-rama yang cantik




aku sebenarnya tak la minat sangat dengan rama2 ni..dlu ade la aku minat smpaikan bckground frenster aku pon nak ade butterfly..


kitarhdup seekor rama-rama sangat menarik..setelah si ibu bertemu dgn si ayah, si ibu akan bertelur..telur yang telah disenyawakan akan kelihatan di bawah permukaan daun..(sape2 yg rajin nk mngresearch, carila ye bwh daun)..

                                                  telur rama2 yg telah disenyawakan....
setelah beberapa hari, telur akan berkembang menjadi hidupan yang sngguh unik yg kte kenali sbg ulat beluncas..rmai yang kata beluncas ni hodoh, hakikatnya ia akan menghasilkan satu hidupan yg cukup indah..hidup sang beluncas pula hnyalah dengan memakan daun2 di sekelingnya..ade gunannya ulat beluncas ni asyik mentedarah daun je..setelah sang beluncas mndptkan bekalan makanan yang cukup, ia akan berubah menjadi kepompong, ajaibnya kepompong ini tidak dpat bergerak!

                                                  si beluncas yg cantik sdg memakan daun

 indahnya ciptaan Tuhan Yang Esa..sang kepompong hnya hdup hasil daripada pemakanan yang cukup sebelumya..amat mengagumkan! beberapa minggu kemudian berlakulah transformasi dalam kitaran hidup si rama-rama di mana dari hnya kelihatan seperti tunggul di ranting kayu terus berubah.maka terhasillah  si rama-rama yang sy indah untuk dipandang..ini la ciptaan Allah yng cukup indah..



di sini aku akan ringkaskan kitar hidup sang rama-rama yang cantik ni..aku cilok je gmbar2 ni dari mane2 sbb aku belum ade DSLR lg ni cpture gmba yg cantek2..hehe..berangan je lebih


ejaan pupa=pupae bermakna 1pupa..dlm bm kte panggil kepompong yang aku cerita tadi.
cerita ni sgt berguna bila aku nak mengajar nanti..tentang life cycle of butterfly for year 2 and year 4..hehe..ini leh dijadikan set induksi ataupun teaching aids..seelok2nya tnjukkan la gmbar2 yang berwarna-warni supaya bdak2 tertarik nak terus terpacak kt tmpat duduk dirg sepnjang sejam mase lam kelas srp kte duk membebel2 tntg topik ni..budak2 akn cpt boring tu yang hilang kawalan kelas 2..hehe..hehe..almaklum la aku pon nnti dh nk posting..apply la ape yg aku dpt selama 4thn ni

0 comments:

Post a Comment